HENRIK LAX:

"DOLLARIN ALAMÄKI UHKAA EUROTALOUTTA"

Dollarin kurssin voimakas lasku suhteessa euroon horjuttaa euroalueen taloudellista kehitystä ja on vakava haaste EU:lle, kansanedustaja Henrik Lax (r) totesi Rkp:n osaston kokouksessa Kirkkonummella keskiviikkona pitämässään puheessa.

- Euroalueen maat tarvitsevat yhteisen strategian torjuakseen uhan dollarin heikkenemisen jatkumisesta. USA:n ylikuumentuneen talouden ja Kiinan valuuttakurssipolitiikan seuraukset tuntuvat erittäin vahvasti meidän taloudessa heikentyneenä tuotantona, Lax varoitti.

- Suomen hallituksen on otettava asia käsittelyyn EU:n ministerineuvostossa, jonka tulisi löytää yhteinen toimintalinja Euroopan keskuspankin ja kommission kanssa. Kysymys on vakava myös meidän vientiteollisuudellemme ja vaikuttaa työllisyyden ylläpitämiseen maassamme, Lax muistutti.

Rahaliitto EMU on ehkä toistaiseksi suurimman haasteensa edessä. Euromaiden tulisi voida sopia elvyttävästä talouspolitiikasta, johon kuuluvat matalat korot ja kasvavat investointimenot ja johon yhdistyy rohkeat budjettipoliittiset tervehdyttämistoimet, Henrik Lax totesi, ja ihmetteli miten kehitystä voitaisiin kääntää EU:n nykyisten instituutioiden puitteissa.