LEHDISTÖTIEDOTE 8.2.2005

Komission vastaus europarlamentaarikko Henrik Laxille:

HIViä tulee torjua Suomen lähialueilla

– Minua ilahduttaa, että komissio haluaa tukea HIVin ja muiden tarttuvien tautien torjuntaa lähialueillamme, sanoo europarlamentaarikko Henrik Lax (r).

Lax oli jättänyt kirjallisen kysymyksen komissiolle, jossa hän esitti huolensa siitä, että HIViin sairastuneiden lukumäärä on kasvussa Venäjällä ja Baltian maissa. UNAIDSin raportit osoittavat, että sairastuneiden lukumäärä kasvaa näillä alueille nopeimmiten maailmassa. Komissio sanoo vastauksessaan, että HIVin vastainen taistelu Suomen lähialueilla on etusijalle asetettu kysymys, mutta rahoitus on riippuvainen päätöksestä unionin talousarvioksi vuosille 2007–2013. Lax kysyi, sisällytetäänkö tarttuvien tautien vastainen taistelu unionin uuteen naapuruusohjelmaan.

Lax muistuttaa, että unioni on olemassa sellaisten ongelmien ratkaisemiseksi, joihin yksittäinen jäsenvaltio ei pääse käsiksi. Lähialueidemme terveysongelma on rajoja ylittävä ja vaatii unionilta yhteisiä toimia niiden ratkaisemiseksi.

– Kehotan Suomen hallitusta ajamaan tulevissa budjettineuvotteluissa tarttuvien tautien torjumiseen tarkoitettua rahoitusta meidän lähialueillamme, Henrik Lax sanoo.

Lisää tietoa antaa
Europarlamentaarikko Henrik Lax puh 050 553 5663