Henrik Lax EU:n uudesta perussopimuksesta 24.5.2004:

EU EI OLE UHKA HYVINVOINTIPALVELUILLE

Keskustelu EU:n uudesta perussopimuksesta ja komission ehdotuksesta palveludirektiiviksi on saamassa varjonyrkkeilyn piirteitä, sanoi Ruotsalaisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Henrik Lax Kotkassa maanantaina. Erheellisesti voisi saada käsityksen, että EU on julkisten hyvinvointipalvelujemme suurin uhka, sanoi Lax.

– Sosiaalipolitiikka ja opetustoimi kuuluvat ensisijaisesti EU:n jäsenmaiden toimivaltaan eivätkä unionille. Tästä syystä Suomi ilmeisesti saa asiasta selventävän lausuman perussopimukseen, Lax sanoi.

Laxin mukaan on absurdia väittää että EU olisi suurin uhka hyvinvointipalvelujen järjestämiseen ja vaatii, että poliitikot uskaltaisivat tunnustaa että esimerkiksi julkinen terveydenhoito on ajautunut vakavaan kriisiin lähinnä kotikutoisista syistä.

– Hoitoalan kriisi voidaan parhaiten ratkaista antamalla kansalaisille oikeus vapaasti valita lääkäri ja hoidon toimittaja, selkeyttämällä hoitolaitosten omistajanvastuu ja siirtämällä vastuu hoidon järjestämisestä alan asiantuntijoille. Nythän poliitikkojen, lääkärien ja muiden asiantuntijoiden vastuusuhteet ovat pahasti sekaisin, Henrik Lax totesi.