TIEDOTE
Vapaasti julkaistavissa 14.8.2004 klo 14

Eurokansanedustaja Henrik Lax pääministereille:
"ITÄMEREN-EUROOPPAA EI SAA HUKATA"

EU:n laajentuminen on historiallinen mahdollisuus ryhtyä rakentamaan vaurasta ja kehityshakuista Itämeren-Eurooppaa, eurokansanedustaja Henrik Lax ( r ) totesi Ruotsalaisen kansanpuolueen Pohjanmaan piirin kesätapahtumassa Luodossa lauantaina. Tätä mahdollisuutta ei saa hukata, kun unionin alue- ja naapuruuspolitiikan uudet suuntaviivat nyt luodaan.

- Itämeren alueen maiden pääministereiltä vaaditaan vahvaa sitoutumista, jotta alueen pitkään kahlitut kehitysvoimat saataisiin lisäämään kansalaisten hyvinvointia ja turvallisuutta sekä vahvistamaan Euroopan vakautta. Yhteistoimintaa tarvitaan myös Itämeren saastumisen torjumiseksi sekä nais- ja huumekaupan taltuttamiseksi, Lax muistutti.

Laxin mukaan on pahaenteistä, mikäli pääministerit suhtautuvat penseästi alueen kehittämiseen. Kun Viro järjesti Itämeren neuvoston kokouksen kesäkuussa peräti neljä hallitusjohtajaa jäi saapumatta.

- Tämä on huolestuttava merkki, kun EU:n ensimmäinen kommissio ja ensimmäinen parlamentti unionin laajentumisen jälkeen alkavat vetää suuntaviivoja uuteen muottiin valetulle Euroopalle. Ellei Itämeren alue silloin ole näkyvästi ja kuuluvasti edustettuna neuvottelupöydissä, suotuisa kehitys uhkaa kääntyä jälkeenjääneisyydeksi, Henrik Lax varoitti.

Itämeren neuvoston kokous pidettiin kesäkuun 21. päivänä Viron Laulasmaalla. Islannin, Ruotsin, Saksan ja Tanskan pääministerit eivät osallistuneet kokoukseen.