HENRIK LAX:

"HALLITUKSEN PERÄÄNNYTTÄVÄ OSINKOVEROTUKSESSA"

Tiedämme nyt, että hallitus on kutsunut osinkojuhliin, jotka syövät yritysten pääomakantaa ja aiheuttavat vaaran, että epävarma suhdannetilanne huononee, kansanedustaja Henrik Lax ( r ) totesi Rkp:n Maltillisten kokouksessa Helsingissä maanantaina.

- Miten saada vauhtia talouteen ja uusia työpaikkoja, jos yritykset eivät voi eivätkä uskalla käynnistää investointeja hallituksen verotusesityksen takia, Lax ihmetteli ja varoitti siitä, että verotulojen alenemisen riski samalla kasvaa.

- Hallituksen on nopeasti peräännyttävä osinkoverotuksessa. Helpointa olisi poistaa varallisuusverotus niin kuin Arvelan työryhmä ja muut veroasiantuntijat jo esittivät, kun uudistusta valmisteltiin, Lax arveli.

Mikäli varallisuusveroa ei poisteta, hallituksen ehdotus johtaa Laxin mukaan yritysten omistajien voittojen kolminkertaiseen verottamiseen. Haluaako hallitus todella vähentää kotimaista ja yksityistä omistusta suomalaisissa pörssiyhtiöissä ja ajaa täällä olevia yrityksiä ulkomaisten ostajien syliin verottamalla yritysten omistusta muita sijoituksia kovemmin, Henrik Lax tiedusteli.