TIEDOTE 27.1.2005

Eurokansanedustaja Henrik Lax:

"KOMISSIO ANTAA UKRAINALLE VÄÄRÄN VIESTIN
- UKRAINALLE ANNETTAVA MAHDOLLISUUS UNIONIN JÄSENYYTEEN"

Ukrainan kansan selkeä halu liittyä Euroopan unioniin on saatava yhtä selkeä myönteinen vastaus, sanoo europarlamentaarikko Henrik Lax (r) Helsingissä. Eurooppalaisina meidän on tehtävä kaikkemme, jotta jakautunut Eurooppa voisi kasvaa yhteen. Tämä tehtävä ei ole vielä viety loppuun. Puolan, Slovakian, Ukrainan ja Unkarin rajaseutua jakaa vieläkin summittaisia rajoja ja kaikkien maiden EU-jäsenyys yhdistäisi lopullisesti alueen, Lax sanoo.

Ukrainan presidentti Viktor Jusjtjenko vieraili torstaina Euroopan parlamentissa. Komissio on epäröinyt, miten sen tulisi suhtautua Ukrainan lähestymiseen.

- On ristiriitaista, että komissio sanoo kyllä Turkille, mutta ei Ukrainalle. Tietenkin Ukraina voidaan ainoastaan asteittain sisällyttää eurooppalaisiin yhteisörakenteisiin, mutta päämäärämme tulee olla selvä. Yhtaikaa on ilmeistä, että unionin on toteutettava merkittävät institutionaaliset uudistukset voidakseen hallita jatkuvaa laajentumista, joka käsittäisi myös Ukrainan. Tulemme tarvitsemaan uusia aluepolitiikan sääntöjä ja mekanismeja vähemmistöjen edustuksen turvaamiseksi EU-parlamentissa, sanoo Lax.

Lisää tietoa antavat:
Europarlamentaarikko Henrik Lax, puh +358 50 553 5663