HENRIK LAX:

"HALLITUKSEN VARMISTETTAVA SUOMEN VAIKUTUSVALTA EU:SSA"

Hallituksen on sanoin ja teoin osoitettava, että Suomi täysimääräisesti haluaa turvata vaikutusvaltansa EU:n päätöksenteossa, kansanedustaja Henrik Lax ( r ) vaati rkp:n Martinlaakson kokouksessa maanantaina. Kymmenen uuden jäsenmaan liittyminen unioniin toukokuussa luo epävarmuutta päätöksentekoon, joten vaaditaan valppautta Suomen etujen valvomisessa tässä uudessa tilanteessa.

- Olisi tärkeätä saada pikaisesti tapetuiksi arvailut Suomen EU-politiikan muuttumisesta, Lax muistutti.

- Pääministeri Matti Vanhasen selkeä ilmoitus, että puhemies Paavo Lipponen on hallituksen ehdokas EU-komission puheenjohtajaksi on tervetullut viesti Suomen asemoitumisesta EU:ssa, Lax sanoi.

Lax perään kuulutti näkemyksellistä johtajuutta EU:ssa ja piti tärkeänä, että Suomi vahvasti ajaa union ja Yhdysvaltojen välisten suhteiden parantamista sekä perustan luomista johdonmukaiselle yhteistyöpolitiikalle Venäjän kanssa. Avoimet kysymykset näiden maiden kanssa Kioto-sopimuksesta ja kauppasuhteista ovat Suomelle vahingoksi, Henrik Lax totesi.