TIEDOTE 30.9.2004

Eurokansanedustaja Henrik Lax:

"HIRTTÄYTYYKÖ VALTIONJOHTO LIITTOUTUMATTOMUUTEEN?"

Onko valtionjohtomme ajautumassa umpikujaan tarrautumalla liittoutumattomuuskäsiteeseen määritellessään Suomen linjaa turvallisuuspoliittisessa selonteossa, kysyy eurokansanedustaja Henrik Lax. Selonteossa arvioidaan ansiokkaasti uudelleen maamme roolia kylmän sodan jälkeisessä Euroopassa , liittoutumattomuuskeskustelu vain näyttää saavan säälittäviä piirteitä.

- Vaikka yleinen mielipide on sotilaallista liittoutumista vastaan, päättäjien asia ei ole ruokkia menneen maailman uskomuksia. Kun kerran pohditaan, millä lailla Suomi parhaiten voi vaikuttaa turvallisuuspoliittiseen ympäristöönsä, tulisi uskaltaa olla johdonmukainen ja vetää johtopäätökset selonteossa todetuista muutoksista turvallisuusympäristössämme, Lax vaati.

- Selonteossa ei pohdita, miten Suomen toimintamahdollisuuksiin vaikuttaa jättäytyminen NATO:n ulkopuolelle. Ymmärtääkseni meillä ei ole kyseenalaistettu NATO:n merkitystä tärkeimpänä kansainvälisenä turvallisuuspoliittisena neuvottelu- ja suunnittelujärjestönäYmmärtääkseni, vaikka muutoin on esitettuy arvailuja liittoutuman tulevasta kehityksestä, Henrik Lax huomautti.

Lisätietoja:
Henrik Lax puh. 050 553 5663 tai +32 473 836 664