TIEDOTE
Vapaasti julkaistavissa 17.5.2004 klo 18.00

Henrik Laxin vaatimus hallitukselle:

"SUOMALAISIA YRITTÄJÄOMISTAJIA EI SAA SYRJIÄ"

Maailmassa ja EU:ssa kiristyvä verokilpailu vaatii vakavaa pohdintaa myös Suomessa, ruotsalaisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Henrik Lax (r) muistutti Länsi-Uudenmaan kauppakamarin kokouksessa Fiskarsissa maanantaina pitämässään puheessa. EU:n laajenemisen myötä monia suomalaisia yrittäjiä huolestuttaa kilpailu esim. Virosta, jossa yrityksiä verotetaan täkäläisiä lievemmin.

Hallitus lyö kohta lukkoon ehdotuksensa yritysverotuksen uudistamisesta, Lax totesi. Yritystoimintaa aiotaan elvyttää alentamalla yritysten tuloveroa sekä pääomaverokantaa ja samalla esitetään osinkoverotuksen muutosta EU:n lainsäädäntöön vedoten.

- Uudet lait ovat ilmeisesti nykyisiä mutkikkaampia, mikä sinänsä on huono asia. Vakavinta on kuitenkin, että ehdotettu osinko- ja varallisuusverotus ajaisi menestyviä suomalaisia perheyrittäjiä ja pörssiosakkeiden omistajia myymään yrityksiään ja osakkeitaan ulkomaalaisille taikka itse muuttamaan ulkomaille, Lax arvosteli.

- Yritysten suomalaisia omistajia ei saa syrjiä - syrjintähän olisi pahasti ristiriidassa kansainvälisen verokilpailun kanssa. Hallituksen on tästä syystä korjattava veropakettinsa, mikä parhaiten voisi tapahtua luopumalla varallisuusverosta Arvelan asiantuntijaryhmän ehdotuksen mukaisesti, Henrik Lax vaati.